مدیریت و معلم فرزندتان در مدرسه ، همچنین کارشناس اداره آموزش و پرورش استثنایی با توجه به توانمندی فرزندتان این پیشنهاد مهم را به شما داده اند. قطعا محیط آموزش عمومی در مدرسه پذیرا به سازگاری اجتماعی و موفقیت آتی فرزندتان در آینده کمک بسیاری خواهد کرد. ضمن آن که حتی المقدور یک معلم رابط از طرف اداره آموزش و پرورش استثنایی هفته ای یک یا دو مرتبه (بر حسب میزان و شدت آسیب فرزندتان) به امور تحصیلی و روانشناختی فرزندتان در همان محیط جدید رسیدگی خواهد کرد.
بسته ها و محتوا های آموزشی برای دانش آموزان و راهنمای معلم و والدین جهت متناسب سازی و مدیریت فضای آموزشی و تربیتی از دو طریق قابل دسترسی است. ابتدا یادآور می شود تمام بسته های آموزشی در سامانه ندای همراه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به نشانی http://neda.csdeo.ir در بخش پکیج های آموزشی موجود و یا در حال بارگذاری می باشد. همچنین بسته ها و لوح های فشرده آموزشی شامل
1- مجموعه ای کامل فراگیر سازی آموزش و پرورش برای دانش آموزان با نیاز های ویژه ، 2- آموزش معلمان دانش آموزان دیرآموز و 3- در مسیر زندگی همراه با فرزندم به طور عموم و به طور تخصصی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی و چند معلولیتی در مدارس پشتیبان/ ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها موجود می باشد.
در حال حاضر معلمان رابط به گروه های دانش آموزان آسیب دیده شنوایی ، آسیب دیده بینایی و جسمی – حرکتی و پس از آن طیف اتیسم و اختلالات هیجانی – رفتاری بر حسب اولویت و نیاز آموزشی، تخصیص داده می شود. با این وجود والدین دانش آموزان دیر آموز با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و معرفی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری می توانند از خدمات آموزشی این مراکز برخوردار گردند.
شرایط و قوانین مربوط به کنکور دانش آموزان با نیاز ویژه در آموزش های تلفیقی و فراگیر را می توانید در مدارس پذیرا دنبال کنید. تسهیلات سازمان سنجش کشور در کنکور مطابق با جدول نيازهای برآورد شده متقاضيان دارای معلوليت در آزمون سراسری ( این جدول در قسمت اسناد قابل مشاهده است )خواهد بود به شرط آنکه دانش آموز با نیاز ویژه در دفترچه آزمون بند 30 شرایط خود را مشخص کند.
دریافت برچسب اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا به معنی این هست که فرزند شما در این ویژگی رفتاری نسبت به دیگر کودکان مشابه، عملکرد بهتری دارد و درصورت دریافت به هنگام خدمات با کیفیت، می تواند در مدارس عادی حضور داشته باشد . شایان ذکر است در حال حاضر تمام تلاش های خود را روی بهبود توانمندی های کودک خود قرار دهید. سازمان آموزش و پرورش استثنایی پس از انجام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان تغییرات اتفاق افتاده دریافت آموزش و خدمات به هنگام را در سن پنج سالگی بررسی می کند و آن زمان نظر قطعی اعلام خواهد شد. ضمن آن که با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خود می توانید جهت دریافت مداخلات به هنگام، اطلاعات بیشتری را دریافت نمایید.